Via vijf nieuwe verbindingen zijn er talloze mogelijkheden om straks veel sneller op hun plek van bestemming te komen. Nooit eerder werd in Nederland zo'n grote investering in snelfietsroutes gedaan.

“Hier wordt echt fietsgeschiedenis geschreven”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders. “Wij lopen als Brabant eerst met onze snellefietspaden, maar zelfs voor ons is dit een heel groot moment. Fietsen is leuk, gezond en het is in veel gevallen ook gewoon de snelste manier van reizen. Zeker als al deze routes straks gerealiseerd zijn. Dan is er een geweldig netwerk waar de hele regio profijt van heeft. Dat is iets om trots op te zijn.”

In Brabant wordt al jaren geconcentreerd in een netwerk van snelfietsroutes, die veilig en met zo min mogelijk obstakels van A naar B leiden. Aan dat netwerk worden nu dus in één keer vijf routes toegevoegd. De unieke kans doet zich voor omdat er geld beschikbaar is in het pakket met kortetermijnmaatregelen om de Brainportregio beter bereikbaar te maken.

Drie nieuwe bruggen, vier onderdoorgangen
Het gaat om de routes F2 (Eindhoven-Best), de Pendelroute (ook Eindhoven-Best), de Groene Corridor (Eindhoven-Oirschot), Hovenring-De Run (Veldhoven) en F58 (Tilburg-Lieshout) . In totaal komen er drie nieuwe fietsbruggen en vier nieuwe fietsonderdoorgangen in het netwerk. Met de fietstunnels en een fietsbrug bij het Wilhelminakanaal worden fietsen niet aantrekkelijker. Meer mensen op de fiets, minder in de auto!
 


Deze zomer zetten de provincie en alle tien betrokken gemeenten hun handtekening onder de bestuursovereenkomsten die moeten leiden tot de aanleg van de vijf routes. Dat zijn Eindhoven, Veldhoven, Best, Oirschot, Son en Breugel, Laarbeek, Nuenen, Tilburg, Oisterwijk en Hilvarenbeek. Op de eerste locatie is zelfs al de schop de grond in gegaan. In de loop van volgend jaar moet de aanleg van alle nieuwe routes beginnen.

Meer fietsen na aanleg snelfietspad
Uit onderzoek in 2023 is gebleken dat 1 op de 5 gebruikers drie jaar geleden dezelfde route (deelden) met de auto of met het openbaar vervoer. Bovendien zegt hij dat 35 procent van de gebruikers nu meer te besteden heeft aan fietsen dan aan de komst van het snelfietspad. Resultaten die de verwachtingen van de provincie overtroffen.

“De uitkomsten zijn een geweldige motivatie om op deze voet verder te gaan”, aldus gedeputeerde Smeulders. “Wil het bewijs wel dat snelfietsroutes enorm kunnen helpen in de strijd tegen files. Nu ons netwerk zo snel groeit, wordt het voor nog meer Brabanders aantrekkelijk om met de fiets te reizen. Zo is de fiets cruciaal om onze provincie ook in de toekomst bereikbaar te houden.”
 

Klik hier voor een route-download